Van Hool stelt de AU 124 voor als de nieuwe stadsbus. Als motor wordt voor de Cummins V555 gekozen. De Buurtspoorwegen zijn direct gewonnen. De eerste (van uiteindelijk drie reeksen) wordt op 23 mei 1974 besteld. De eerste reeks wordt tussen juli en oktober 1976 nog in de rode livrei geleverd.

NMVB 4482 - Mechelen station.

NMVB 4482

De volledige reeks - behalve de 4475-4476 voor Brabant - komt in de groep Antwerpen te rijden. Daar vinden we ze terug op de stedelijke lijnen van Mechelen en Turnhout.

NMVB 4499 - Mechelen.

NMVB 4499

De Mechelse exemplaren krijgen in 1988 de livrei van de Mechelbus. De Buurtspoorwegen hadden in enkele steden - waaronder Mechelen, Doornik en Ath - een specifieke livrei ingevoerd om de stadslijnen in de schijnwerper te plaatsen.

De twee Brabantse exemplaren zijn tussen april en juni 1988 ook even in het Antwerpse te vinden. Kort na hun terugkeer worden ze afgevoerd.

NMVB 4479 - Aalst. © M. Reps.

NMVB 4479

NMVB 4480 - Charleroi. © M. Colman.

NMVB 4480

NMVB 4485 - Brugge 't Zand. © A. Vlieghe.

NMVB 4485

Een jaar vroeger - we schrijven april 1987 - vertrokken de 4480-4482 vanuit Mechelen naar Jumet. In oktober 1988 gaan de 4485-4486 naar West-Vlaanderen, twee maand later gevolgd door de 4477-4479 richting Oost-Vlaanderen.

Enkele exemplaren worden nog door de Buurtspoorwegen afgevoerd. Het saldo gaat in 1991 naar De Lijn en de TEC Charleroi over.

Laatste aanpassing op 05.08.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 25
  • In dienst: 1976
  • Carrosserie: Van Hool (standaard III)
  • Chassis: Van Hool AU 124
  • Lengte: 10,250 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 14.270 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 29/73
  • Motor: Cummins
  • Motortype: V555
  • Vermogen: 168 pk
  • Versnelling: Voith 851 A3N18
  • Deuren: 2 (FoMo)
 

Buslijsten

NMVB 4475-4499
Terug naar boven