Met 325 exemplaren is dit de grootste reeks die de NMVB ooit bestelde. De bussen - uitgerust met een DAF DKL1160 motor - werden tussen november 1975 en maart 1977 in verschillende groepen geleverd. De meeste groepen ontvingen steeds een kleine portie bussen, zodat de reeks over de entiteiten heen redelijk verbrokkeld lijkt.

NMVB 4502 - La Louvière. © M. Reps.

NMVB 4502

La Louvière mocht in november 1975 de spits afbijten: hier werden de 4500-4505 geleverd.

NMVB 4786 - Liège Place St-Lambert.

NMVB 4786

Daarna volgden drie stuks (4506-4508) voor de groep Luik. Deze groep ontving ook nog de 4520-4547 (januari 1976), 4623-4627 (maart 1976) en tot slot de 4754-4789 (augustus-oktober 1977).

NMVB 4508 - Antwerpen Rooseveltplaats.

NMVB 4508

NMVB 4789 - Mechelen Station. © M. Reps.

NMVB 4789

Luik zou zijn exemplaren al in de loop van 1977 van de hand doen - dit na de komst van de reeks Volvo B59-55/Jonckheere (4865-5014). De 4506-4508 komen via een lange tussenstop in Antwerpen in oktober 1986 in Jumet terecht. Ook de 4623-4627 en 4754-4789 gaan in 1977 naar Antwerpen. Vanaf het nummer 4774 vinden we deze bussen in de regio Mechelen terug.

NMVB 4526 - Quiévrain Gare SNCB.

NMVB 4526

NMVB 4547 - Saint-Ghislain Gare SNCB. Henegouwen kende een aantal cirkellijnen. Deze 11 - samen met 11 doorstreept - was er ook ééntje van: vanuit Saint-Ghislain gaat het richting Warquignies en Boussu om uiteindelijk terug in Saint-Ghislain uit te komen.

NMVB 4547

De overige Luikse exemplaren (4520-4538 en 4546-4548) gaan naar Eugies. Van daaruit vertrekken de 4535-4538 in oktober 1986 definitief naar Jumet. De 4546-4547 verblijven er eventjes in februari 1987.

NMVB 4509 - Bouillon Rue du Collège.

NMVB 4509

NMVB 4551 - Namur. © A. Vlieghe. Lijn 50 was toen nog een variante van lijn 5 en had zijn eindpunt in het stadscentrum.

NMVB 4551

NMVB 4695 en 4557 - Libramont Gare SNCB.

NMVB 4695 en 4557

NMVB 4801 - Belgrade.

NMVB 4801

Namen krijgt in januari 1976 een eerste portie bussen (4509-4513). Deze vier bussen komen in Luxemburg te rijden. Later volgen nog de 4549-4558 (januari 1976), 4621-4622 (maart 1976), 4681-4720 (mei-juni 1976) en 4794-4819 (geleverd tussen oktober 1976 en maart 1977).

NMVB 4714 - La Louvière Centre Gare SNCB.

NMVB 4714

Net zoals dat in de groep Luik het geval was, kon Namen een deel van deze bussen uitsturen na de komst van de nieuwe Volvo B59-55/Jonckheere uit de reeks 4865-5014. Zo gaan in 1977 de 4698-4700 naar Jumet, de 4701-4707 naar Quaregnon, de 4708-4720 naar La Louvière.

NMVB 4684 - Antwerpen Rooseveltplaats. © M. Reps.

NMVB 4684

NMVB 4796 en 4800 - Meeuwen Wauberg. In deze kleine slaapplaats waren meestal twee à drie bussen te vinden.

NMVB 4796 en 4800

Namen stuurt in 1977 ook de 4681-4688 en de 4815-4819 naar Antwerpen. De hoogste nummers komen in de regio Mechelen te rijden. De 4795-4814 komen in Limburg (Genk) terecht.

In oktober 1986 verhuizen dan nog de 4694-4696 ook naar Jumet.

NMVB 4609 - Wemmel. © M. Reps.

NMVB 4609

NMVB 4738 - Vilvoorde station.

NMVB 4738

Ook Brabant krijgt bussen uit deze reeks. De 4514-4519 komen in december 1975 in dienst. In juli 1986 verkassen de 4514 en 4516-4519 naar Jumet. De 4601-4620 starten hun carrière in maart 1976 in Lasne en verhuizen nadien naar Grimbergen, de 4727-4754 komen in juli 1976 in Grimbergen, Asse en Londerzeel te rijden.

NMVB 4559.

NMVB 4559

NMVB 4724 - Charleroi Sud. Lijn 177 verbond Charleroi Sud met Mont-sur-Marchienne en het Vésale ziekenhuis te Montigny. De lijn werd in maart 1987 opgeheven. Lijn 70 neemt dan de bediening van Vésale over.

NMVB 4724

De groep Jumet ontvangt de 4559-4560, 4628-4641 en 4721-4726. De lagere nummers komen deels in de stelplaats van La Louvière terecht. Het is vooral na de verbussingen van enkele tramlijnen dat er in het najaar van 1986 exemplaren uit andere groepen in Jumet aankomen.

NMVB 4575 - Liège Rue Patenier. De Limburgse lijn 26 reed toen nog vanuit Heers door naar Oreye en Luik.

NMVB 4575

NMVB 4653 - Leuven station. © M. Reps. Lijn 47 verbond Leuven met Diest, Peer en Maaseik. Er werden in beide richtingen een vijftal ritten aangeboden. In juni 1984 werd de lijn ingekort tot het vak Houthalen-Diest, om uiteindelijk in mei 1988 te verdwijnen.

NMVB 4653

Ook in Limburg vinden we deze reeks terug. De stelplaats van Sint-Truiden ontvangt in februari 1976 de 4561-4581. Ook de 4642-4656 komen in deze groep terecht. Ook de 4790-4794 komen in nog in Limburg (Genk) te rijden.

NMVB 4658. Tramlijn 41 (Charleroi-Roux-Trazegnies) werd vanaf juni 1986 tot Gohyssart beperkt. Vandaaruit reed een pendelbus tot Roux (Plomcot). De sectie Roux-Trazegnies werd afgeschaft. Op 29 februari 1988 werd de volledige lijn verbust.

NMVB 4658

In september 1986 maken de 4657-4659 de overtocht richting Jumet.

NMVB 4591 - Turnhout. © M. Reps

NMVB 4591

NMVB 4666, met daarnaast de 3203, een Van Hool-Fiat 420 uit 1966 - Antwerpen Rooseveltplaats. © M. Reps.

NMVB 4666

Antwerpen krijgt in eerste instantie de 4582-4601 toebedeeld. Ook de 4661-4680 en 4820-4824 worden nieuw aan deze groep geleverd. Al in 1977 vervoegen andere bussen uit deze reeks de groep Antwerpen: de 4623-4627 en 4754-4789 komen uit Luik, de 4815-4819 uit Namen. De hogere nummers komen terecht in stelplaatsen van de regio Mechelen.

Ook Antwerpen staat in oktober 1986 bussen aan de groep Jumet af: de 4586 en 4674-4676 gaan zo naar Henegouwen.

De binnenruimte van deze bussen kreeg een modernere look mee. De wanden en plafond kregen een bekleding met lichtbeige isolerende platen. De opschriften werden door pictogrammen of symbolen vervangen. De voorruit werd vanaf nu verwarmd, zodat het aandampen en aanvriezen in de winterperiode niet meer voorkwam.

In 1991 gaat de reeks deels naar De Lijn over. De overige brokjes komen bij verschillende nieuwbakken TEC entiteiten terecht: Henegouwen, Charleroi en Namen-Luxemburg.

Laatste aanpassing op 10.08.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 325
  • In dienst: 1975-1977
  • Carrosserie: Van Hool (standaard III)
  • Chassis: Van Hool AI 119/2
  • Lengte: 11,880 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 16.220 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 40/90
  • Motor: DAF
  • Motortype: DKL1160
  • Vermogen: 180 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: Voith 851 A4N21
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

NMVB 4500-4824
Terug naar boven