NMVB 4833 - Bierbeek. © M. Reps.

NMVB 4833

NMVB 4841 - Namur Citadelle. © M. Reps.

NMVB 4841

De tweede reeks Van Hool AU 124 werd tussen maart en juli 1976 aan de groepen Leuven (33 stuks) en Namen (7 stuks) geleverd. Ze kwamen te rijden op de stadslijnen van deze twee steden.

NMVB 4845 - La Louvière. © M. Reps.

NMVB 4845

NMVB 4856 - Aalst Affligemdreef.

NMVB 4856

NMVB 4862 - Menen station. © M. Reps.

NMVB 4862

Eind 1986, begin 1987 verlaten verschillende Leuvense exemplaren hun thuisstad. Ze zwermen uit richting Jumet (4825, 4829, 4832, 4843, 4852 en 4854), Oost-Vlaanderen - waar ze op het stadsnet van Aalst gaan rijden (4827, 4828, 4842, 4846, 4847 en 4856) en West-Vlaanderen (4834, 4853, 4855, 4860 en 4862). Vier exemplaren (4831, 4844, 4849 en 4859) hebben ook eventjes in de groep Antwerpen dienst gedaan vooraleer in juni 1988 terug in Leuven op te duiken. Tot slot vervoegt de 4826 zijn broertjes in Namen.

Vanuit Jumet verhuizen dan drie stuks naar de groep Eugies. Twee stuks - 4825 en 4829 - worden er als mobiele expositieruimte omgebouwd. In die hoedanigheid gaan ze ook naar de nieuwbakken TEC Henegouwen over.

De eerste bussen worden al in april 1986 afgevoerd, na een carrière van tien jaar. Vedere afvoer volgt in 1988.

De Lijn neemt in 1991 negen bussen uit de reeks over. De TEC Henegouwen neemt drie exemplaren over. Elf Naamse exemplaren vormen de reeks 260-270 bij de nieuwbakken TEC. Tot slot vinden we nog vijf stuks bij de TEC Charleroi; deze worden niet hernummerd.

Laatste aanpassing op 04.08.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 40
  • In dienst: 1976
  • Carrosserie: Van Hool (standaard III)
  • Chassis: Van Hool AU 124
  • Lengte: 10,250 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 14.270 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 29/73
  • Motor: Cummins
  • Motortype: V555
  • Vermogen: 168 pk
  • Versnelling: Voith 851 A3N18
  • Deuren: 2 (FoMo)
 

Buslijsten

NMVB 4825-4864
Terug naar boven