In 1979 bestellen de Buurtspoorwegen twee reeksen « citybussen » om deze vervolgens op het stadsnet van Brugge in te zetten. Eén reeks krijgt drie deuren, de tweede twee deuren. De driedeurs citybussen worden door Van Hool geleverd. De bussen zijn van het type AU 138, dat door Van Hool ontwikkeld werd en in 1980 z'n première beleefde. De motor kwam - net als bij de tegelijk ontwikkelde AG280 - tussen de beide assen terecht.

De drie bussen kwamen in begin juli 1981 in Brugge te rijden en kregen de nummers 5556-5558.

NMVB 5557

NMVB 5557 - Brugge Station.

Bij het invoeren van het IC/IR plan in juni 1984 krijgt de nieuwe lijn 94b (Ath-Edingen) een kleine ringlijn met Isières. Omdat een brug op het traject maar een bepekt tonnage aankan, worden de 5556-5557 naar Ath gemuteerd. In november 1984 volgt de 5558 dezelfde weg. De bussen verschijnen ook soms op lijn 12 (Arbre-Ath-Blaton) en gaan via lijn 100a (Ath-St-Ghislain) op onderhoud naar de stelplaats van Quaregnon.

NMVB 5556

NMVB 5556 - Ath Gare SNCB, © M. Reps.

Wanneer dit ringlijntje in juni 1985 opgeheven wordt, komen de bussen in reserve te staan: 5556 in Ath, 5557 in Bergen en de 5558 in Quaregnon.

Net voor het zomerseizoen 1986 gaan de bussen terug naar West-Vlaanderen om in september 1986 terug in Brugge te landen. Kort daarna verhuizen ze naar Geluwe, van waaruit ze op de stadsdienst van Menen verschijnen. De 5557 raakt er wellicht betrokken in een ongeval, waarna hij naar Van Hool gaat om hersteld te worden.

Na zijn herstelling keert de 5557 niet terug naar West-Vlaanderen, maar gaat hij vanaf augustus 1987 het stadsnet van Hasselt verkennen. Begin 1988 vinden we hem als reserve terug in Kessel-Lo. Ondertussen staat de 5558 als reserve te Diksmuide. Begin 1989 vervoegt de 5557 de citybussen 5560-5561 (reeks 5559-5561) in de stelplaats van Anderlues. Daar rijden ze tijdens wegenwerken op een deel van lijn 91.

NMVB 5557

NMVB 5557 - Hasselt, © M. Reps.

In 1989 vinden we de 5558 terug in de stelplaats van Knokke. De bus is dan op de minder drukke lijn 787 (Knokke-Maldegem) te vinden.

NMVB 5558

NMVB 5558 - Knokke Station, © M. Reps.

Eind december 1989 verkast de 5557 terug naar West-Vlaanderen. Samen met de 5556 rijdt hij dan op de stadsdienst van Menen.

De drie bussen werden in 1991 door De Lijn overgenomen.

In België zou het bij deze drie AU 138 blijven, in Frankrijk zou het model meer succes kennen.

Laatste aanpassing op 21.08.2015

Technische gegevens

  • Aantal: 3
  • In dienst: 1981
  • Carrosserie: Van Hool AU 138
  • Chassis: Van Hool AU 138
  • Lengte: 8,765 m
  • Breedte: 2,300 m
  • Gewicht: 10.815 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 18/50
  • Motor: MAN
  • Motortype: D2566 MH
  • Vermogen: 124 pk
  • Versnelling: Voith D851 B3S21
  • Deuren: 3 (FoMoR)
 

Buslijsten

NMVB 5556-5558
Terug naar boven