Met deze reeks stapten de Buurtspoorwegen in 1981 het tijdperk van de gelede bus binnen. Er werden bij Van Hool 56 stuks van het type AG280 besteld. De bussen kregen veel nieuwe snufjes mee, zoals controle op het leeglopen van de banden van de aanhanger, een sterkere verwarming, een betere geluidsdemping van de motor, de lage vloer over de volledige lengte van de bus en brede in- en uitstapdeuren.

De NMVB had na een studie besloten om deze nieuwe bussen op enkele drukke lijnen in te zetten.

Als eerste groep mocht Oost-Vlaanderen zijn 25 stuks (5771-5795) vanaf 15 augustus 1981 inzetten op de lijn 690 (Antwerpen-Temse-St-Niklaas). De bussen werden gestald in de stelplaatsen van Hamme en Rupelmonde. In deze laatste stelplaats werden de 5772, 5777 en 5781 op 2 februari 1985 door een brand vernield. Om het verlies te compenseren, verbleven de Brabantse 5745 en 5750 en de Henegouwse 5765 tot eind april 1985 in Rupelmonde. De 5778 - ook betrokken in de brand - kon hersteld worden.

NMVB 5790

NMVB 5790 - Antwerpen Rooseveltplaats, © A. Vlieghe.

Daarna was het de beurt aan Brabant. In de stelplaats van Grimbergen werden 16 exemplaren geleverd (5740-5755), die gingen rijden tijdens drukke spitsritten op de lijnen WL (Brussel-Wemmel) en G (Brussel-Grimbergen), dit vanaf respectievelijk 5 oktober en 14 december 1981.

NMVB 5743

NMVB 5743 - Laken Sint-Annadreef, © M. Reps.

Naderhand verhuisden enkele exemplaren ook naar Asse, waar ze op de lijn AL (Brussel-Aalst) ingezet werden.

Omstreeks deze periode (eind december 1981, begin januari 1982) krijgt de groep Luik haar vijf stuks (5766-5770) toebedeeld. Deze gingen vanuit de stelplaats van Bassenge op lijnen 76 (Luik-Riemst) en 79 (Luik-Hermée) rijden. Iets eerder was de Brabantse 5746 hier eventjes komen proefrijden. Ook de 5761 heeft eventjes vanuit de stelplaats van Bassenge gereden.

NMVB 5768

NMVB 5768 - Liège Place St-Lambert.

Als laatste groep - de levering vond al plaats in november 1981 te Bergen - begonnen de bussen voor Henegouwen (5756-5765) vanaf 19 april 1982 op lijn 7 (Bergen-Quiévrain) en 9 (Bergen-Dour) te rijden. Later reden ze ook op lijnen 1, 2 en 22. De bussen werden gestald te Quaregnon.

NMVB 5762

NMVB 5762 - Binche Gare SNCB.

Na de levering van nieuwe gelede bussen te Bassenge (uit de reeks 2100-2153), werden begin 1986 de vijf AG280 richting Brabant (5766) en Oost-Vlaanderen (5767-5770) gestuurd.

In de zomer van 1989 en 1990 werden een viertal Oost-Vlaamse exemplaren richting Kust gemuteerd. Ze werden er vooral op speciale diensten ingezet. Enkele bussen uit deze reeks kregen ook nog de nieuwe witte livrei.

NMVB 5790b

Vanaf seizoen 1989 werd de seizoenlijn 777 (Ieper-De Panne) tot aan Bellewaerde verlengd. Aan dit pretpark zien we op 'n zomerdag de 5790 klaarstaan voor een vertrek richting kust.

In 1991 ging de reeks over naar De Lijn (5740..5796) en de TEC Henegouwen, waar de 5756-5765 als 3501-3510 hernummerd werden.

Laatste aanpassing op 19.08.2015

Technische gegevens

  • Aantal: 56
  • In dienst: 1981
  • Carrosserie: Van Hool AG280
  • Chassis: Van Hool AG280/1
  • Lengte: 17,350 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 2,955 m
  • Gewicht: 22.580 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 56/138
  • Motor: MAN
  • Motortype: D2566 MTH
  • Vermogen: 280 pk
  • Positie: verticaal onder de vloer in het linkerdeel van de trekker (tussen de assen)
  • Versnelling: Voith D854 B4N21
  • Deuren: 4 (FoMo-ToT)
  • Vloer: vlak over de hele lengte van de bus. In de trekker zijn de zitjes aan de linkerkant op podesten geplaatst
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

NMVB 5740-5795
Terug naar boven