TAO 1-8 : Straker-Squire

TB.7, met daarnaast TB.24.

TA 07

In de loop van 1929 en 1930 verbouwde de Tramways Anversois acht bussen van het merk Straker-Squire tot trolleybus. Deze bussen waren afkomstig van de Antwerpsche Autobussen. De banken met rietbekleding werden in de lengterichting geplaast. De bestuurder beschikte over een afzonderlijke cabine.

Het prototype - TB.1 - werd op 14 augustus 1929 in dienst genomen op de lijn 13 Zuidstation-Petroleumtanks.

Deze reeks reed op lijn 13 (1931-1932) en vervolgens op de lijn Noorderplaats-Kaai 204, die na de oorlog het nummer 31 kreeg.

Tijdens de oorlog (vanaf 16 mei 1940 tot 19 december 1944) werden de trolleys opgeborgen in de loods Pothoek, omdat de bezetter de haven tot verboden gebied had uitgeroepen. Twee trolleybussen (TB.4 en 5) raakten zo zwaar beschadigd, dat ze gesloopt werden. TB.1 was ook voorzien voor sloop, maar zou in 1949 nog een nieuw koetswerk krijgen.

TAO TB.3 na de verbouwing.

TAO

Het koetswerk van de overige vijf trolleybussen werd tussen 1949-53 ook gemoderniseerd. Zo krijgen ze ondermeer een filmkast. Maar twee jaar later was het einde verhaal: op 1 oktober 1955 word trolleybuslijn 31 opgedoekt; de trolleybussen worden in augustus 1956 gesloopt.

Technische gegevens

  • Aantal: 8
  • In dienst: 1929
  • Uit dienst: 1955
  • Carrosserie: werkhuizen T.A.
  • Chassis: Straker-Squire type A - 5 ton
  • Lengte: 7,300 m
  • Breedte: 2,300 m
  • Hoogte: 3,065 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 25/59
  • Motor: ACEC
  • Motortype: MTV20
  • Vermogen: 46 pk
  • Deuren: 1 (oFo)
 

Buslijsten

T.A., T.A.O. 1-8
 
Terug naar boven