TAO, MIVA 31-45 : F.N.

TB.37 en tram 527 naast het monumentale Zuidstation. Het gebouw aan de Bolivarplaats wordt in 1965 gesloopt. © J.-H. Manara.

TAO 37

Deze reeks werd besteld met het oog op de vervanging van de trams op lijn 6. Een eerste proefrit met TB.31 vond plaats op 27 juli 1938 op trolleybuslijn 31. Vanaf 10 oktober 1938 rijden ze op de volledige lijn 6, die tot in Borgerhout verlengd werd. Ze werden in de Loods Pothoek gestald.

Bussen 31-35 werden door de Duitse bezetter opgeëist en vertrokken in februari 1944 naar Aken. Midden januari 1945 waren ze al terug in Antwerpen.

TB.42 aan de Scheldekaaien.

TAO 42

Begin jaren 1950 werden aan deze trolleybussen nog verschillende verbeteringen uitgevoerd. Zo kwam er een vaste post voor de ontvanger nabij de instapdeur.

Na een zware aanrijding werd TB.39 in 1961 gesloopt, gevolgd door TB.32 en 40 in 1963.

De overige 12 trolleybussen werden op 31 maart 1964 uit dienst genomen en nog in hetzelfde jaar gesloopt.

Technische gegevens

  • Aantal: 15
  • In dienst: 1938
  • Uit dienst: 1964
  • Carrosserie: F.N.
  • Chassis: F.N.
  • Lengte: 9,000 m
  • Breedte: 2,350 m
  • Hoogte: 3,350 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 28/43
  • Motor: 31-35: ACEC type 58.171 (95pk), 36-45: CEB DTC 305/2 (80pk)
  • Deuren: 2 (FooR)
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

T.A.O., MIVA 31-45
 
Terug naar boven