De eerste exemplaren uit de bestelling Van Hool A500 voor zowel Henegouwen als Charleroi kwamen in juni 1993 op de weg. Beide reeksen waren met papierfilm uitgerust.

TEC Henegouwen 3607

TEC Henegouwen 3607 - La Louvière Centre SNCB, © M. Reps.

Begin 1995 kregen de 3631-3638 tevens de kleurstelling van de Tournai City (stadsdienst). Deze bussen kwamen in de plaats rijden van de paar Van Hool A120 uit de reeks 3301-3325 die ook een speciale bestickering hadden. Ze bleven er rijden tot de indienstname van de A508F/2 (reeks 3960-3976) eind 1997.

TEC Henegouwen 3633

TEC Henegouwen 3633 - Tournai Gare SNCB.

Later werden de Henegouwse exemplaren met digitale aanduiders uitgerust. De reeks was er oorspronkelijk verdeeld over vier stelplaatsen. Later kwamen de bussen die zich in Doornik en Quaregnon bevonden naar Bergen over.

TEC Henegouwen 3646

TEC Henegouwen 3646 - Mons Avenue Gendebien.

In augustus 2010 stuurde de TEC Henegouwen tien A500 naar Charleroi, om daar het bustekort te helpen opvangen na de brand in de stelplaats van Genson. De 3608, 3612, 3613, 3619, 3620, 3625, 3634, 3635 en 3647 vertrokken naar Charleroi. Daar vormden ze reeks 7021-7030.

De 7028 en 7029 keeden begin juli 2011 terug naar Henegouwen. Later kwamen nog enkele andere exemplaren ook terug naar Henegouwen.

De 3636 werd al in oktober 2010 afgevoerd. Na de de instroom van enerzijds het restant van de Van Hool newAG300 (reeks 3101-3143) en de komst van de VDL Citea (reeks 3851-3898) in de stelplaatsen La Louvière, Bergen en Eugies werden de overige exemplaren van deze reeks in enkele golven afgevoerd tussen januari 2011 en november 2012.

Laatste aanpassing op 31.08.2015

Technische gegevens

  • Aantal: 48
  • In dienst: 1993-1994
  • Uit dienst: 2010-2012
  • Carrosserie: Van Hool A500
  • Chassis: Van Hool 500
  • Lengte: 11,750 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 2,910 m
  • Gewicht: 18.000 kg
  • Plaatsen (zit/totaal):
  • Plaatsen (zit/totaal): 26/92 + 4 klapstoeltjes
  • Motor: MAN
  • Motortype: D0826 LOH07 (euro 1)
  • Vermogen: 230 pk
  • Positie: verticaal, links tussen de assen
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 3 (FoMoR)
  • Vloer: vlak over de hele lengte van de bus. De zitjes zijn op podesten geplaatst
  • Bestemmingsaanduiders: eerst automatische rolfilm, nadien elektronisch (flipdot)
 
Terug naar boven