TEC 3801-3842 : Van Hool A330

TEC Henegouwen 3802 - Hornu.

TEC Henegouwen 3802

Kort na het begin van de levering van de A330 aan de TEC Luik-Verviers - december 2001 - begon ook de levering van de 42 stuks voor de TEC Henegouwen, die tot in mei 2002 duurde. Elke Henegouwse stelplaats ontving elk een deel van de reeks. Hiermee konden de laatste nog aanwezig Van Hool A120 afgevoerd worden.

TEC Henegouwen 3829 - Binche.

TEC Henegouwen 3829

Twee bussen uit deze reeks hadden met brand te kampen. De 3841 in maart 2005 tijdens een brand op de stelplaats van Eugies. De 3834 werd door de TEC Luik-Verviers gebruikt om een motor op alternatieve brandstof te testen en werd vernield tijdens een brand in de stelplaats Robermont.

In augustus 2012 vertrokken de 3814-3815 en 3817-3818 naar de TEC Charleroi. Daar werden ze de reeks 7270-7273.

TEC Henegouwen 3842 - Moeskroen.

TEC Henegouwen 3842

Door de komst van de reeks hybride Solaris Urbino in Bergen, kan deze stelplaats in de zomer van 2019 een aantal A330 wegsturen: zo verhuizen de 3801-3803 en 3805 naar La Louvière en gaat de 3806 naar Doornik. Enkel de 3808 blijft achter en wordt als lesbus ingezet. In La Louvière worden de 3823 en 3826 aan de kant geschoven. Nog in 2019 worden de 3801, 3805, 3820, 3829 en 3832 afgevoerd. Begin 2020 blijven er nog 32 bussen uit deze reeks over. Vermoedelijk zal hun aantal in 2020 verder dalen.

Technische gegevens

  • Aantal: 42
  • In dienst: 2003
  • Carrosserie: Van Hool A330
  • Chassis: Van Hool 320
  • Lengte: 11,980 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 2,910 m
  • Plaatsen (zit/totaal):
  • Plaatsen (zit/totaal): 24/94 + 6 klapstoeltjes
  • Motor: MAN
  • Motortype: D0836 LOH02 (euro 3)
  • Vermogen: 280 pk
  • Positie: verticaal in de lengte, achteraan de bus
  • Versnelling: ZF 5HP502
  • Deuren: 3 (FoMoR)
  • Vloer: verlaagde platte vloer over de hele lengte van de bus
  • Bestemmingsaanduiders: elektronisch (flipdot)
 
Terug naar boven