TEC 236-345, 5.984-5.999 : Van Hool A120

TEC Luik-Verviers 300.

TEC Luik-Verviers 300

TEC Luik-Verviers 239 - Jupille.

TEC Luik-Verviers 239

De tweede reeks Van Hool A120 van de STIL werd in 1991 volledig door de TEC Luik-Verviers overgenomen, waar ze hun nummers behielden. Het merendeel van de bussen werd ook in de TEC livrei gebracht. Verschillende bussen van deze reeks werden met een voormalige buurtspoorwegfilm uitgerust. Andere bussen werden in hun latere levensloop naar andere stelplaatsen gemuteerd. Zo vonden we ze ondermeer terug in Jemeppe, Bassenge, Omal en Oreye.

TEC Luik-Verviers 264.

TEC Luik-Verviers 264

TEC Luik-Verviers 316.

TEC Luik-Verviers 316

Door de komst van de reeksen Van Hool A320 en A330 werden reeds een groot aantal bussen uit deze reeks afgevoerd.

TEC Luik-Verviers 5.998 - Grivegnée.

TEC Luik-Verviers 988

Begin 2008 werden plots een viertal bussen hernummerd (5.996 tot en met 5.999), gevolgd door de tien resterende rijvaardige A120 in oktober (5.984 tot en met 5.995). Dit werd gedaan omdat er ook al bussen uit de reeks Citelis reden met hetzelfde busnummer. De meesten waren gestationeerd in Robermont, maar de 5.997 mocht ook nog eventjes in Bassenge vertoeven. Kort na de hernummering viel het doek over deze mythische reeks bussen. Geen enkele zou 2009 nog halen.

Ondertussen waren al sinds 2000 een aantal bussen uit deze reeks verkocht. Zo kregen een aantal exemplaren een tweede leven bij de Vlaamse exploitant DEBA-MEBO (Cannaerts) en waren ze ondermeer in het Boomse en Brusselse te zien.

Technische gegevens

  • Aantal: 110
  • In dienst: 1991
  • Carrosserie: Van Hool A120
  • Chassis: Van Hool A120/50
  • Lengte: 11,850 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 16.500 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 32/95
  • Motor: MAN
  • Motortype: D2566 MUH
  • Vermogen: 220 pk
  • Versnelling: Voith D851
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm

Vergelijkbare reeksen

Terug naar boven