TEC Luik-Verviers 418 - Liège Pont de Fragnée.

TEC Luik-Verviers 418

Aangekocht door de STIL was het in feite reeds de SELV (het fusiebedrijf tussen STIL en STIV) die deze reeks vanaf midden 1990 in dienst nam. De laatste bussen (vanaf 475) werden eind 1991 direct door de nieuwbakken TEC in dienst genomen, wel droegen ze nog de STIL opschriften.

TEC Luik-Verviers 423 - Ans.

TEC Luik-Verviers 423

Naast de TEC-livrei werd een deel van de bussen ook van elektronische bestemmingsaanduiders voorzien. Dit zou latere mutaties makkelijker maken. De 421-427 kwamen als eerste in 1993 aan de beurt, later kregen ook de 428-437 en 489-490 ze ingebouwd.

TEC Luik-Verviers 414.

TEC Luik-Verviers 414

De exemplaren die in Robermont gestald werden, kregen - na de aankomst van de reeks Van Hool A500PL (5.521-5.551), die de A600 op stadslijnen vervingen - ook langzamerhand buurtspoorweg-films ingebouwd.

TEC Luik-Verviers 454 - Bassenge Dépôt TEC.

TEC Luik-Verviers 454

TEC Luik-Verviers 482 - Huy Gare de bus.

TEC Luik-Verviers 482

Na de komst van de Renault-EMI R312 (5.562-5.699) in de stelplaatsen van Robermont en Jemeppe zwermden een deel van de A600 vanuit Robermont uit naar de nevenstelplaatsen, dit ter vervanging van de oudere reeksen Van Hool A120 en Volvo B59-55 bussen. Ze kwamen terecht in Bassenge, Oreye, Jemeppe, Rocourt, Omal en Warzée. En zo kabbelt deze reeks rustig het nieuwe millennium binnen. Af en toe volgden nog kleine mutaties.

TEC Luik-Verviers 5.432 - Liège Hôpital de la Citadelle.

TEC Luik-Verviers 418

Een eerste lot A600 werden in de loop van 2008 uit dienst gehaald door de komst van de Citelis (reeks 5.231-5.347). Dit vooral in de stelplaatsen van Oreye, Bassenge en Rocourt. Er werd in de loop van 2007 en 2008 nog volop gemuteerd.

TEC Luik-Verviers 5.469 - Omal Rue Jules Stiernet.

TEC Luik-Verviers 5.469

Een tweede golf volgde in de loop van 2009 en 2010, na de instroom van de reeks VDL-Jonckheere Transit 2000 (5.351-5.390). Hierdoor waren er praktisch geen A600 meer aanwezig in Omal. Nadien bleef enkel de stelplaats Warzée nog een bolwerk vol Van Hool A600.

TEC Luik-Verviers 5.477 - Boncelles Maison Communale.

TEC Luik-Verviers 5.477

Daar moesten ze in de loop van 2011 het veld ruimen, bij de instroom van de nieuwe reeks Van Hool newa360K (5.391-5.412).

Na de brand in de stelplaats van Genson stuurde de TEC Luik-Verviers enkele bussen uit deze reeks naar Charleroi: de 5.423, 5.429, 5.432, 5.434, 5.435, 5.453 en 5.460 werden zo de TEC Charleroi 7010-7016 (reeks 7010-7020).

Laatste aanpassing op 19.08.2017

Technische gegevens

  • Aantal: 90
  • In dienst: 1991
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,640 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 17.120 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 29/100
  • Motor: MAN
  • Motortype: D2866 UH
  • Vermogen: 240 pk
  • Versnelling: Voith D851.2
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm, later kreeg een deel bussen elektonische bestemmingsaanduiders (flipdot)
Terug naar boven