De NMVB had in 1990 nog een reeks Van Hool A600 besteld die de nummers 2484-2658 zouden krijgen. Bij de splitsing werd de bestelling in 1991 dan ook over de twee nieuwe bedrijven verdeeld. De Lijn nam de portie 2548-2658 voor haar rekening, terwijl de overige bussen onder drie TEC entiteiten verdeeld zouden worden.

TEC Namen-Luxemburg 2495 - Arlon Gare de bus.

TEC Namen-Luxemburg 2495

TEC Namen-Luxemburg 707 - Athus Place des Martyrs (Gare). © M. Prégaldien.

TEC Namen-Luxemburg 707

De eerste bussen - 2495-2506 (de latere 705-719) werden vanaf september 1991 in Andenne geleverd en waren voor de sector Aarlen voorzien. Ze droegen echter wel nog hun voorziene NMVB nummer.

De overige bussen uit deze reeks werden in 1991-1992 ondergebracht in de sectoren Florennes, Houffalize en Salzinnes. Maar na de komst van de Jonckheeres uit de 800-reeks - eind 1993, begin 1994 - begon men echter de A600 vanuit deze sectoren naar Aarlen te muteren. In totaal gingen 15 A600 over naar Aarlen, in de tegengestelde richting kwam 16 Jonckheere B59/2 (uit de reeks 300-370) over vanuit Aarlen naar Salzinnes.

TEC Namen-Luxemburg 2529. © M. Reps.

TEC Namen-Luxemburg 2529

TEC Namen-Luxemburg 723 - Virton Avenue Bouvier.

TEC Namen-Luxemburg 723

De sector Florennes kreeg bij de levering van deze reeks de 2507-2510 (720-723) en 2529-2530 (724-725) toebedeeld. Nadien (eind 1993) verhuisden de 720-723 naar Aarlen; de 724-725 zouden in de sector blijven. Als compensatie voor het vertrek van de 720-723 naar Aarlen kreeg de sector Florennes drie A600 vanuit Salzinnes toegeschoven. Ter info: de 2511-2528 gingen naar Luik (als reeks 501-518).

TEC Namen-Luxemburg 2535 - Beauraing Gare SNCB.

TEC Namen-Luxemburg 2535

TEC Namen-Luxemburg 730 - Florenville Gare SNCB.

TEC Namen-Luxemburg 730

Houffalize kreeg eind 1991 de 2531-2539 (726-734) toebedeeld, die tevens eind 1993 naar de sector Aarlen gemuteerd werden. In de plaats van de A600 kreeg Houffalize bussen uit de reeks Jonckheere 041-II.

TEC Namen-Luxemburg 2542 - Salzinnes Balances. © A. Vlieghe.

TEC Namen-Luxemburg 2542

TEC Namen-Luxemburg 2735 - Namur Place de la Station.

TEC Namen-Luxemburg 2735

In maart 1992 waren alle exemplaren voor de stelplaats Salzinnes (2540-2547) geleverd. Deze stelplaats kreeg in april 1992 nog de eenling 2735 toebedeeld, die later als 4.743 hernummerd werd. De bussen waren te zien op de Naamse stadslijnen.

TEC Namen-Luxemburg 4.736 - Arlon Rue Leon Castilhon.

TEC Namen-Luxemburg 4.736

TEC Namen-Luxemburg 4.743 - Jemelle Gare SNCB.

TEC Namen-Luxemburg 4.743

Eind 1993, begin 1994 vertrokken de 735-740 naar Aarlen, de 741-743 naar Florennes, dit als compensatie voor het vertrek van de 720-723 naar Aarlen. De 743 bracht een groot deel van z'n leven door in de de stelplaats van Wellin.

Door de komst van een eerste reeks VDL-Jonckheere Transit 2000 bussen eind 2007, begin 2008 (reeks 4450-4495) werd de reeks A600 vrijwel volledig afgevoerd.

Op het einde van hun leven gingen de bussen richting Andenne (waar ze ondermeer van het prodatasysteem ontdaan worden). Maar enkele bussen hebben uiteindelijk nog diensten vanuit deze stelplaats gereden (o.a. de 732 in december 2007-januari 2008).

Enkele bussen uit deze reeks kregen een nieuw leven: de 716, 726 en 735 werden depannagebussen in de stelplaatsen van Aarlen (als 4.086), Houffalize (4.087, afgevoerd in augustus 2011) en Florennes (4.089). Bussen 722 en 740 werden in de rijschool opgenomen (als 4.050 voor Luxemburg en 4.053 voor Namen).

Laatste aanpassing op 21.07.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 37
  • In dienst: 1991
  • Uit dienst: 2007-2011
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,640 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,035 m
  • Gewicht: 18.100 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 38/92
  • Motor: DAF
  • Motortype: LT160H
  • Vermogen: 220 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: ZF 5HP500, Voith D864 (enkel 4.743)
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien trede en licht hellend naar achter toe
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm
Terug naar boven