TULE 404

De 404 en 401 aan het eindpunt te Cointe. © coll. GTF.

Op 26 november 1929 bestellen de TULE de eerste vijf trolleybussen bij het Engelse Ransomes. Deze zullen als T.30 door het leven gaan. De bussen worden ingezet op de trolleybuslijn 20 tussen het stadscentrum en Cointe.

Om in Luik te rijden kregen de bussen naast de mechanische rem, ook een reostatische rem ingebouwd. Deze wordt gebruikt om af te remmen op hellingrijk terrein, zodat daar de mechanische rem gespaard blijft en deze dus langer meegaat.

TULE 401

TULE 401 - Luik Place de la République Française. © L. Bollen.

Tijdens of kort na de Tweede Wereldoorlog krijgen de bussen een grondige revisie, waarbij het koetswerk praktisch volledig heropgebouwd wordt. Ze lijken dan sterk op de T.38.

De bussen worden in 1961 afgevoerd.

Laatste aanpassing op 22.02.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 5
  • In dienst: 1930
  • Uit dienst: 1961
  • Carrosserie: Ransomes T.30
  • Chassis: Ransomes
  • Lengte: 8,270 m
  • Breedte: 2,350 m
  • Gewicht: 7.500 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 26/52
  • Vermogen: 60 pk
  • Deuren: 2 (FooR)
  • Bestemmingsaanduiders: manuele rolfilm
 

Buslijsten

TULE 401-405
Terug naar boven