TULE 487

TULE 487 - Luik Place de la Cathédrale. © L. Bollen.

Om de nieuwe lijnen 33 (Théâtre-Vaux) en 36 (Cathédrale-Ste Walburge) uit te kunnen baten, hebben de TULE in 1938 meer trolleybussen nodig. Daarom lanceert de maatschappij op 16 maart 1938 een aanbesteding voor 30 trolleybussen. Deze kunnen op diverse manieren geleverd worden: integraalbouw, of als een combinatie chassis en koetswerk. Bij deze laatste formule kijkt M. Houet - hoofd van het studiebureau - naar de combinatie Brossel / Paul d'Heure.

Omdat de ateliers van D'Heure onmogelijk 30 koetwerken in een korte tijd kunnen afwerken, kiezen de TULE voor de levering van de eerste tien trolleybussen voor hun vertrouwde leverancier: F.N. Een eerste bestelling van tien stuks volgt op 15 juli 1938. Een bestelling voor een tweede reeks volgt een jaar later.

De tien bussen komen in de loop van 1939 in dienst. Ze blijven rijden tot 1969. De 492 en 493 werden nog in de grijze livrei (met blauwe band) herschilderd.

Laatste aanpassing op 05.03.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 10
  • In dienst: 1939
  • Uit dienst: 1969
  • Carrosserie: F.N. T.38 I
  • Chassis: F.N. Trolleybus IV
  • Lengte: 8,580 m
  • Breedte: 2,300 m
  • Gewicht: 9.200 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 26/56
  • Motor: C.E.B./ACEC
  • Vermogen: 75 pk
  • Deuren: 2 (FooR)
  • Bestemmingsaanduiders: manuele rolfilm
 

Buslijsten

TULE, STIL 485-494

Vergelijkbare reeksen

Terug naar boven