TULE 501

TULE 501 - Luik Place de la Cathédrale. © L. Bollen.

Kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog hebben de TULE nog altijd de uitbreidingen van het trolleynet tot Oupeye en Thiers de Chênée op het oog. Daarom werd in juni 1939 een tweede reeks van het type IV - of T.38 - besteld. Ze hebben dezelfde verbeteringen aan boord die we al in de eerste reeks terugvonden.

Tijdens de Duitse inval is FN bezig met de bouw van de 18 bussen. Omdat de bezetter de fabriek in de oorlogsmachine inschakelt, blijven de bussen - in diverse stadia van afwerking - langs de kant staan. Uiteindelijk beslissen de TULE om de bussen zelf af te werken in het remise Natalis. De eerste bus komt op 17 januari 1941 aan te Natalis. De werkputten voor de tram doen dienst als assemblagelijn. Een twintigtal werknemers van F.N. wordt hierdoor « gedetacheerd ». Het laatste afgewerkte exemplaar komt in 1942 in dienst.

TULE 515

TULE 515 - Luik. © L. Bollen.

Het merendeel van de bussen blijft rijden tot 1969. Ze verdwenen samen met de lijnen 21, 23 en 29. Enkele exemplaren - 504, 510, 513 en 516 - werden al eerder afgevoerd.

Laatste aanpassing op 05.03.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 18
  • In dienst: 1941-1942
  • Uit dienst: 1969
  • Carrosserie: F.N. T.38 II
  • Chassis: F.N. Trolleybus IV
  • Lengte: 8,580 m
  • Breedte: 2,300 m
  • Gewicht: 9.200 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 26/56
  • Motor: C.E.B./ACEC
  • Vermogen: 75 pk
  • Deuren: 2 (FooR)
  • Bestemmingsaanduiders: manuele rolfilm
 

Buslijsten

TULE, STIL 501-518

Vergelijkbare reeksen

Terug naar boven