STIL 528

STIL 528 - Luik Place St-Lambert. © L. Bollen.

Dit zou de laatste reeks trolleybussen voor de TULE worden. De eerste twintig exemplaren van dit type VI (of T.54) werden in januari 1953 besteld, gevolgd door tien extra exemplaren in december 1954. Ze waren nodig voor het omzetten in trolleybusexploitatie van de lijnen 10-11 (Luik-Beyne-Fléron) en 12 (Luik-Ans-Loncin) in september 1954. Ze vervingen hier de tramexploitatie. Na de heraanleg van de rijkswegen werd besloten om de tramsporen niet opnieuw aan te leggen en voor de trolleybus te kiezen.

STIL 526

TULE 526 - Luik Rue de la Cathédrale. © L. Bollen.

Tijdens het weekend reden ze ook op de lijnen 25 (Cathédrale-Ougrée), 37 en 38 (Cathédrale-Herstal-Oupeye/Cheratte).

In tegenstelling tot de vorige reeksen gaat het niet meer om een constructie gebaseerd op een autobuschassis met elementen van een tram. F.N. begon van nul af om een volledig nieuwe trolleybus voort te brengen.

STIL 529

STIL 529 - Ans Rue des Ecoles. © J. Braive-GTF.

De reeks vond onderdak in de stelplaats Cornillon. Daar bleven ze tot het einde van de trolleybusexploitatie in 1971. Ondertussen had de STIL de reeks in 1964 overgenomen. Bus 543 verzorgt op 9 november de laatste ritten op lijn 10.

Laatste aanpassing op 05.03.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 30
  • In dienst: 1954-1955-1956
  • Uit dienst: 1971
  • Carrosserie: F.N. T.54
  • Chassis: F.N. Trolleybus VI
  • Lengte: 11,920 m
  • Breedte: 2,500 m
  • Gewicht: 11.920 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 37/90
  • Motor: ACEC
  • Vermogen: 140 pk
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Bestemmingsaanduiders: manuele rolfilm
  • Aantal: 30
  • In dienst: 1954-1955-1956
  • Carrosserie: F.N. T.54
  • Chassis: F.N. Trolleybus VI
  • Lengte: 11,920 m
  • Breedte: 2,500 m
  • Gewicht: 11.920 kg
  • Motor: ACEC
  • Vermogen: 140 pk
  • Deuren: 2 (FoMo)
 

Buslijsten

TULE, STIL 520-549
leeg
Terug naar boven