Nieuwsblog


2021

De Lijn 3774-3794

Het moest er ooit van komen: in de tweede week van de paasvakantie werd in Vlaams-Brabant de 3781 aan de kant gezet. De bus kan nu van een welverdiend pensioen genieten. Van deze reeks blijven enkel in Limburg nog de 3774-3776 actief.


2021

OTW (Henegouwen) 3581-3590

De laatste vier nog rijdende exemplaren - 3581, 3583, 3584 en 3586 mochten in de tweede week van de paasvakantie nog even buitenkomen. Wellicht worden ze binnenkort uit dienst gehaald, aangezien in de stelplaats van Houdeng/La Louvière de voorziene tien stuks gelede hybride Citaro C2 in dienst genomen zijn (3301-3310). De hogere nummers gaan naar de stelplaatsen van Doornik en Moeskroen, om er de resterende gelede Transit 2000 te vervangen.


2021

OTW (Luik-Verviers) 5911-5958

Op moment van schrijven is een groot deel van deze reeks Van Hool AG300 afgevoerd, dit door de komst van de reeks gelede hybride Citaro C2 in de stelplaats van Robermont. Een tiental exemplaren houdt het nog vol, maar voor hoelang nog.


2021

Huurbussen in Gentbrugge - lente-editie

Tijdens de laatste week van februari verscheen de Waaslandia 222321 - een Van Hool newA360 - in de stelplaats van Gentbrugge. Kort daarna volgden zijn boertjes 222322 en 222323. Ze zijn meestal te vinden op de lijnen 17 en 18, samen met de andere vreemde eenden 2047, 2056 en 4554.


2021

TEC 4200-4205

Midden februari zijn de eerste TEMSA LD12SB voor de OTW aangekomen in de stelplaatsen van Stockem en Houffalize. In totaal gaan we zes TEMSA in Luxemburg vinden: telkens één exemplaar in Aarlen/Stockem, Houffalize en Amberloup, twee stuks in Marloie en één als algemene reserve.

OTW 4200 te Houffalize. © F. Slachmuylders.

bla

2021

Mutaties De Lijn

In West-Vlaanderen zijn nu de voorziene Jonckheere Transit 2000 uit de reeks 4838-4879 aangekomen. Een deel van de 4838-4849 rijdt al diensten vanuit de stelplaats van Brugge. Ondertussen is in Hasselt ook de 4850 aangekomen en in dienst genomen. Het saldo van de reeks zal ook in Limburg terechtkomen. In Grimbergen ruimt deze reeks het veld om plaats te maken voor de nieuwe VDL Citea SLE Hybrid uit de reeks 2551-2630.

Ondertussen heeft ook al één Van Hool newA360 vanuit Grimbergen de oversteek naar Oost-Vlaanderen gemaakt. De 5459 verscheen eind december op de stelplaats van Hofstade. Hij zal door 15 stuks gevolgd worden. Zo kunnen in deze regio de Van Hool A330 uit de reeks 4225-4243 uit dienst genomen worden. 


2021

OTW (Luik-Verviers) 5.911-5.958

Nu de eerste Mercedes-Benz Citaro G C2 Hybrid in het Luikse straatbeeld verschenen zijn, werden eind december reeds zeven Van Hool AG300 naar een sloper gebracht. Het gaat om de 5.931, 5.933, 5.935, 5.944, 5.945, 5.955 en 5.956.


2020

TEMSA levert autocars aan OTW

Binnenkort mogen we bij de OTW de eerste vier TEMSA LD 12 SB PLUS verwachten. In april 2021 volgen dan 22 eenheden, om tegen eind 2021 aan veertig geleverde stuks te zitten. Deze nieuwe autocars zullen wellicht in Waals-Brabant en Namen-Luxemburg de oudere reeksen Irisbus Arway gaan vervangen.

TEMSA LD 12 SB Plus. © TEMSA.

bla

Het model - aangedreven door een Euro 6 FPT motor (235 kW/320 pk) - is de openbaar vervoer variant van de LD.

Deze levering maakt deel uit van de bestelling DG-TECH/2020/28. Het is nu wachten op de winnaar van het tweede lot (autocars van 15 meter).


2020

OTW: nieuwe Mercedes-Benz Citaro G C2 hybrid in dienst

Op donderdag 17 december jl. reed in Luik de 5810 uit. Dit is de eerste van 129 hybride Mercedes-Benz Citaro G C2 die door de OTW besteld werden. Deze zullen verdeeld worden tussen Luik-Verviers, Henegouwen, Waals-Brabant, Namen-Luxemburg en Charleroi . In Luik gaat het alvast om een vierdeursversie (37 zitplaatsen op een totaal van 155), in Waals-Brabant en Henegouwen om een driedeursversie (met 42 zitplaatsen op een totaal van 163). Het is ook de eerste reeks die in de nieuwe OTW-livrei geleverd wordt.

Dit betekent ook dat een aantal reeksen gaan verdwenen. Zowel in Luik, Henegouwen als Waals-Brabant ruimen de Van Hool AG300 het veld. In Luik zijn reeds een drietal exemplaren afgevoerd. In Henegouwen, Namen en Charleroi vertrekken de Jonckheere Transit 2000 geleed.


2020

OTW: versterkingsritten

Sinds 23 november worden ook een aantal lijnen van de TEC door autocars versterkt. Het voorstel werd niet overal goed onthaald. Zo lag het netwerk in Charleroi midden november twee dagen plat door een wilde staking, omdat een vakbond dit zag als een eerste stap in de richting van een privatisering. Daarom werd de start met één week uitgesteld. Net zoals dit bij De Lijn het geval is, volgt de autocar de gewone bus tijdens zijn rit. De autocars zijn voorzien van een logo met « TECare » en een bord met de lijn en bestemming. 

Sommige autocars filmen zelfs een bestemming, zoals deze Roquet 1-WTW-306, die anders diensten voor BlaBlaBus uitvoert. Hij wacht samen met de OTW Namen-Luxemburg 4.656 zijn vertrek af op het busstation van Hoei. © P. Escoyez.

bla

De OTW werkt hierbij met een aanbesteding, die tot het begin van de kerstvakantie loopt. Voor de tweede en derde trimesters werd op 9 november jl. een nieuwe aanbesteding uitgeschreven, waarbij per entiteit enkele loten - met telkens een bundel lijnen en ritten - voorzien zijn. Per lot is een aantal voertuigen voorzien.

Tussen de huidige uitbaters bevinden zich vele bedrijven die voor augustus 2019 voor de OTW reden (zoals Roquet, Toussaint), maar ook heel wat bedrijven die zich enkel op het schoolvervoer of toerisme toeleggen.

Bron: TDM 410.

Terug naar boven