Nieuwsblog


2021

Mutaties De Lijn

In West-Vlaanderen zijn nu de voorziene Jonckheere Transit 2000 uit de reeks 4838-4879 aangekomen. Een deel van de 4838-4849 rijdt al diensten vanuit de stelplaats van Brugge. Ondertussen is in Hasselt ook de 4850 aangekomen en in dienst genomen. Het saldo van de reeks zal ook in Limburg terechtkomen. In Grimbergen ruimt deze reeks het veld om plaats te maken voor de nieuwe VDL Citea SLE Hybrid uit de reeks 2551-2630.

Ondertussen heeft ook al één Van Hool newA360 vanuit Grimbergen de oversteek naar Oost-Vlaanderen gemaakt. De 5459 verscheen eind december op de stelplaats van Hofstade. Hij zal door 15 stuks gevolgd worden. Zo kunnen in deze regio de Van Hool A330 uit de reeks 4225-4243 uit dienst genomen worden. 


2021

OTW (Luik-Verviers) 5.911-5.958

Nu de eerste Mercedes-Benz Citaro G C2 Hybrid in het Luikse straatbeeld verschenen zijn, werden eind december reeds zeven Van Hool AG300 naar een sloper gebracht. Het gaat om de 5.931, 5.933, 5.935, 5.944, 5.945, 5.955 en 5.956.


2020

TEMSA levert autocars aan OTW

Binnenkort mogen we bij de OTW de eerste vier TEMSA LD 12 SB PLUS verwachten. In april 2021 volgen dan 22 eenheden, om tegen eind 2021 aan veertig geleverde stuks te zitten. Deze nieuwe autocars zullen wellicht in Waals-Brabant en Namen-Luxemburg de oudere reeksen Irisbus Arway gaan vervangen.

TEMSA LD 12 SB Plus. © TEMSA.

bla

Het model - aangedreven door een Euro 6 FPT motor (235 kW/320 pk) - is de openbaar vervoer variant van de LD.

Deze levering maakt deel uit van de bestelling DG-TECH/2020/28. Het is nu wachten op de winnaar van het tweede lot (autocars van 15 meter).


2020

OTW: nieuwe Mercedes-Benz Citaro G C2 hybrid in dienst

Op donderdag 17 december jl. reed in Luik de 5810 uit. Dit is de eerste van 129 hybride Mercedes-Benz Citaro G C2 die door de OTW besteld werden. Deze zullen verdeeld worden tussen Luik-Verviers, Henegouwen, Waals-Brabant, Namen-Luxemburg en Charleroi . In Luik gaat het alvast om een vierdeursversie (37 zitplaatsen op een totaal van 155), in Waals-Brabant en Henegouwen om een driedeursversie (met 42 zitplaatsen op een totaal van 163). Het is ook de eerste reeks die in de nieuwe OTW-livrei geleverd wordt.

Dit betekent ook dat een aantal reeksen gaan verdwenen. Zowel in Luik, Henegouwen als Waals-Brabant ruimen de Van Hool AG300 het veld. In Luik zijn reeds een drietal exemplaren afgevoerd. In Henegouwen, Namen en Charleroi vertrekken de Jonckheere Transit 2000 geleed.


2020

OTW: versterkingsritten

Sinds 23 november worden ook een aantal lijnen van de TEC door autocars versterkt. Het voorstel werd niet overal goed onthaald. Zo lag het netwerk in Charleroi midden november twee dagen plat door een wilde staking, omdat een vakbond dit zag als een eerste stap in de richting van een privatisering. Daarom werd de start met één week uitgesteld. Net zoals dit bij De Lijn het geval is, volgt de autocar de gewone bus tijdens zijn rit. De autocars zijn voorzien van een logo met « TECare » en een bord met de lijn en bestemming. 

Sommige autocars filmen zelfs een bestemming, zoals deze Roquet 1-WTW-306, die anders diensten voor BlaBlaBus uitvoert. Hij wacht samen met de OTW Namen-Luxemburg 4.656 zijn vertrek af op het busstation van Hoei. © P. Escoyez.

bla

De OTW werkt hierbij met een aanbesteding, die tot het begin van de kerstvakantie loopt. Voor de tweede en derde trimesters werd op 9 november jl. een nieuwe aanbesteding uitgeschreven, waarbij per entiteit enkele loten - met telkens een bundel lijnen en ritten - voorzien zijn. Per lot is een aantal voertuigen voorzien.

Tussen de huidige uitbaters bevinden zich vele bedrijven die voor augustus 2019 voor de OTW reden (zoals Roquet, Toussaint), maar ook heel wat bedrijven die zich enkel op het schoolvervoer of toerisme toeleggen.

Bron: TDM 410.


2020

Solaris in de running voor nieuw OTW order

Solaris is één van de twee mogelijke constructeurs om tot 430 hybride bussen voor de OTW te leveren. De optie kan in de loop van de komende twee jaar gelicht worden. Het gaat om de standaard hybride Solaris Urbino 12. Er is voorzien in zowel twee- als driedeursbussen. Voor het order geplaatst wordt, zal de OTW de biedingen van de twee constructeurs verder doorlichten qua kosten en leveringstermijnen. Er is een totaalbedrag van zo'n 150 miljoen euro mee gemoeid, met een levering over een periode van vier jaar.

Solaris is verheugd met de keuze van OTW. Petros Spinaris (Solaris): "Het is een teken van vertrouwen dat de OTW in ons bedrijf heeft. Onze voertuigen zijn er al gekend. Er rijden nu reeds enkele jaren zo'n 200 exemplaren van hetzelfde model in Wallonië rond."


2020

Charleroi: reeks hybride Solaris in dienst

Sinds 16 november rijden vanuit de stelplaats van Jumet de eerste exemplaren uit deze nieuwe reeks bussen uit. In totaal werden 26 stuks aan de TEC Charleroi geleverd, die verdeeld werden tussen de stelplaatsen van Jumet, Anderlues en Nalinnes. Door hun komst zullen nu ook de laatste overlevende Van Hool A500/2 uit de reeks 7601-7685 het veld moeten ruimen.

TEC Charleroi 7962 - Gouy-lez-Piéton, Place Chensée. © C. Rouyer.

bla

2020

Een eerste MAN Lion's City E

Het was deze week te lezen op de Facebookpagina van MAN Belgium: binnenkort komt bij De Polder uit Antwerpen een elektrische MAN Lion's City in dienst. Deze zal het nummer 610076 gaan dragen. 

Bus De Polder 610076. © MAN Belgium.

bla

Het model werd op IAA 2018 voorgesteld. Het grootste verschil met de dieselversie is het ontbreken van het motorcompartiment achteraan, waardoor 4 extra plaatsen voorzien kunnen worden. De batterijen vinden we op het dak, die de achteras aandrijven. De aandrijving heeft een maximum vermogen van 270 kW. De bus kan tussen 200 en 270km met een laadbeurt rijden. De batterijen worden in de standplaats via een « Combined Charging System » (CCS) - m.a.w.: een stekker - in een tijdsspanne van ongeveer drie uur opgeladen. Er wordt dus niet met een pantograaf en laadpalen gewerkt.

Ondertussen stelde MAN in het voorjaar ook de gelede versie voor, die vanaf april 2021 in serieproductie zal gaan.


2020

Brugge stuurt zijn zonen uit

update 20.11 Nu de reeks Van Hool newA308 in Brugge grotendeels het veld heeft moeten ruimen voor de nieuwe reeks hybride bussen, hebben enkele exemplaren een nieuwe thuis gevonden.

Eind september vertrokken de 4258 en 4265 naar de stelplaats van Ieper. Daar rijden ze op weekdagen uit op de Centrumbus.

De Lijn 4252 - Gent Oktrooiplein.

bla

De 4252 ging als eerste naar Gent, later gevolgd door de 4268. In november werden ze als 8371 en 8372 hernummerd. De 4252 voerde eerst nog samen met A308 7727 rond de middag enkele pendelritten voor het personeel uit tussen de stelplaats van Destelbergen en het Dampoortstation. Intussen is de 7727 aan de kant gezet en heeft de 8372 zijn plaats ingenomen.

Ondertussen zijn op moment van schrijven in Brugge nog maar een klein aantal exemplaren in dienst.


2020

OTW (Luik-Verviers) 5.146-5.212

Enige tijd terug werden de 5.205-5.212 vanuit Jemeppe terug naar Robermont gehaald. Als tegenprestatie gingen de nog aanwezige bussen tussen 5.178 en 5.204 naar Jemeppe. Vorige maand verkaste ook nog de 5.192 als derde Luikse A330 naar Namen-Luxemburg. Daar herrijst hij binnenkort als 4.319.

Terug naar boven