TEC


2021

OTW (Luik-Verviers) 5.911-5.958

Nu de eerste Mercedes-Benz Citaro G C2 Hybrid in het Luikse straatbeeld verschenen zijn, werden eind december reeds zeven Van Hool AG300 naar een sloper gebracht. Het gaat om de 5.931, 5.933, 5.935, 5.944, 5.945, 5.955 en 5.956.


2020

TEMSA levert autocars aan OTW

Binnenkort mogen we bij de OTW de eerste vier TEMSA LD 12 SB PLUS verwachten. In april 2021 volgen dan 22 eenheden, om tegen eind 2021 aan veertig geleverde stuks te zitten. Deze nieuwe autocars zullen wellicht in Waals-Brabant en Namen-Luxemburg de oudere reeksen Irisbus Arway gaan vervangen.

TEMSA LD 12 SB Plus. © TEMSA.

bla

Het model - aangedreven door een Euro 6 FPT motor (235 kW/320 pk) - is de openbaar vervoer variant van de LD.

Deze levering maakt deel uit van de bestelling DG-TECH/2020/28. Het is nu wachten op de winnaar van het tweede lot (autocars van 15 meter).


2020

OTW: nieuwe Mercedes-Benz Citaro G C2 hybrid in dienst

Op donderdag 17 december jl. reed in Luik de 5810 uit. Dit is de eerste van 129 hybride Mercedes-Benz Citaro G C2 die door de OTW besteld werden. Deze zullen verdeeld worden tussen Luik-Verviers, Henegouwen, Waals-Brabant, Namen-Luxemburg en Charleroi . In Luik gaat het alvast om een vierdeursversie (37 zitplaatsen op een totaal van 155), in Waals-Brabant en Henegouwen om een driedeursversie (met 42 zitplaatsen op een totaal van 163). Het is ook de eerste reeks die in de nieuwe OTW-livrei geleverd wordt.

Dit betekent ook dat een aantal reeksen gaan verdwenen. Zowel in Luik, Henegouwen als Waals-Brabant ruimen de Van Hool AG300 het veld. In Luik zijn reeds een drietal exemplaren afgevoerd. In Henegouwen, Namen en Charleroi vertrekken de Jonckheere Transit 2000 geleed.


2020

OTW: versterkingsritten

Sinds 23 november worden ook een aantal lijnen van de TEC door autocars versterkt. Het voorstel werd niet overal goed onthaald. Zo lag het netwerk in Charleroi midden november twee dagen plat door een wilde staking, omdat een vakbond dit zag als een eerste stap in de richting van een privatisering. Daarom werd de start met één week uitgesteld. Net zoals dit bij De Lijn het geval is, volgt de autocar de gewone bus tijdens zijn rit. De autocars zijn voorzien van een logo met « TECare » en een bord met de lijn en bestemming. 

Sommige autocars filmen zelfs een bestemming, zoals deze Roquet 1-WTW-306, die anders diensten voor BlaBlaBus uitvoert. Hij wacht samen met de OTW Namen-Luxemburg 4.656 zijn vertrek af op het busstation van Hoei. © P. Escoyez.

bla

De OTW werkt hierbij met een aanbesteding, die tot het begin van de kerstvakantie loopt. Voor de tweede en derde trimesters werd op 9 november jl. een nieuwe aanbesteding uitgeschreven, waarbij per entiteit enkele loten - met telkens een bundel lijnen en ritten - voorzien zijn. Per lot is een aantal voertuigen voorzien.

Tussen de huidige uitbaters bevinden zich vele bedrijven die voor augustus 2019 voor de OTW reden (zoals Roquet, Toussaint), maar ook heel wat bedrijven die zich enkel op het schoolvervoer of toerisme toeleggen.

Bron: TDM 410.


2020

Solaris in de running voor nieuw OTW order

Solaris is één van de twee mogelijke constructeurs om tot 430 hybride bussen voor de OTW te leveren. De optie kan in de loop van de komende twee jaar gelicht worden. Het gaat om de standaard hybride Solaris Urbino 12. Er is voorzien in zowel twee- als driedeursbussen. Voor het order geplaatst wordt, zal de OTW de biedingen van de twee constructeurs verder doorlichten qua kosten en leveringstermijnen. Er is een totaalbedrag van zo'n 150 miljoen euro mee gemoeid, met een levering over een periode van vier jaar.

Solaris is verheugd met de keuze van OTW. Petros Spinaris (Solaris): "Het is een teken van vertrouwen dat de OTW in ons bedrijf heeft. Onze voertuigen zijn er al gekend. Er rijden nu reeds enkele jaren zo'n 200 exemplaren van hetzelfde model in Wallonië rond."


2020

Een nieuwe livrei voor de OTW

De OTW vernieuwt haar visuele identiteit. Behalve een nieuwe website, betekent dit ook een herwerkte livrei. Deze vinden we nu ook op de eerste bussen terug.

Lees verder


2020

Namen-Luxemburg: stand van de Jonckheere S2000T

Deze week werd in Namen de 4.112 afgevoerd, als laatste vertegenwoordiger van de Jonckheere S2000T in deze sector. Welke exemplaren zijn nu nog in dienst?
• sector Andenne/Ohey: 4.173, 4.174 en 4.183;
• sector Florennes: 4.184, 4.185 en 4.186;
• sector Noord-Luxemburg: 4.109, 4.136 en 4.168;
• 4.116 en 4.170 zijn respectievelijk te vinden op de buurtbus van Vresse en de Proxibus van Profondeville.


2020

Het einde van de Luikse dubbelgelede bus

In Luik werd deze week de dubbelgelede bus in alle stilte afgevoerd. De bus was sinds 11 maart niet meer buitengekomen omdat door de Corona-crisis de lessen aan de universiteit kwamen te vervallen.

De bus - oorspronkelijk een AG300 waar een tussenbak aan toegevoegd werd - kwam in 1998 in dienst en was vrijwel exclusief op lijn 48 te vinden die het centrum met de universitaire campus te Sart-Tilman verbindt. De bus mocht ook een paar uitstapjes op de ringlijn 4 maken. De bus zal door het Waalse transportmuseum bewaard worden.

In april 2019 op de Boulevard d'Avroy.

5.763

In de nieuwe aanbesteding van de OTW is een bus met hoge capaciteit voorzien, die eventueel met 4 extra eenheden uitgebreid kan worden.


2020

Binnenkort waterstofbussen in Charleroi?

De OTW zet volop in op het vergroenen van haar vloot. Charleroi is uitgekozen als pilootproject waar waterstofbussen gaan rijden. In Jumet komt een laadstation.

Lees verder


2020

Van Luik naar Namen

Recent werd een eerste Van Hool A330 uit de reeks 5.146-5.212 van Luik naar Namen gemuteerd. De 5.179 werd zo de 4.317. Twee stuks volgen binnenkort. De bussen gaan rijden vanuit de stelplaats van Bauce. Omdat de bussen nu op naam van de OTW ingeschreven staan, veranderen de kentekens niet.

Terug naar boven