Het was deze week te lezen op de Facebookpagina van MAN Belgium: binnenkort komt bij De Polder uit Antwerpen een elektrische MAN Lion's City in dienst. Deze zal het nummer 610076 gaan dragen.
Bus De Polder 610076. © MAN Belgium.
Het model werd op IAA 2018 voorgesteld. Het grootste verschil met de dieselversie is het ontbreken van het motorcompartiment achteraan, waardoor 4 extra plaatsen voorzien kunnen worden. De batterijen vinden we op het dak, die de achteras aandrijven. De aandrijving heeft een maximum vermogen van 270 kW. De bus kan tussen 200 en 270km met een laadbeurt rijden. De batterijen worden in de standplaats via een « Combined Charging System » (CCS) - m.a.w.: een stekker - in een tijdsspanne van ongeveer drie uur opgeladen. Er wordt dus niet met een pantograaf en laadpalen gewerkt.
Ondertussen stelde MAN in het voorjaar ook de gelede versie voor, die vanaf april 2021 in serieproductie zal gaan.
Bij het begin van het nieuwe schooljaar vinden we ook enkele nieuwe modellen van MAN en Scania op de weg.
De OTW zet volop in op het vergroenen van haar vloot. Charleroi is uitgekozen als pilootproject waar waterstofbussen gaan rijden. In Jumet komt een laadstation.
Op woensdag 3 juni jl. liet Hansea een elektrische bus enkele ritten uitvoeren op het Turnhoutse stadsnet. Het stadsbestuur wil tegen 2023 elektrische stadsbussen zien verschijnen.
Multiobus bestelt tien Ebusco 2.2 bussen. Deze onderaannemer van De Lijn wil hiermee aantonen dat het nu absoluut het juiste moment is voor Zero Emissie bussen. Deze tien bussen worden toegevoegd aan de twee Ebusco elektrische bussen die al bijna twee jaar bij Multiobus rijden.
De raad van bestuur van de MIVB koos Solaris dat 25 gelede bussen van het type « opportunity charging » mag leveren. Ze zullen in de loop van 2019 op het MIVB-net opduiken.
De Lijn bestelt 14 Exqui.City 24 bij Van Hool. Deze extra lange bussen combineren de efficiëntie van een tram met de flexibiliteit van een bus. Met de Ringtrambuslijn wil De Lijn in de Brusselse Noordrand een hoogwaardig alternatief bieden voor de verkeersdrukte. Het contract heeft een waarde van bijna 12 miljoen euro.
Sinds maandag 30 oktober rijden drie gelede hybride bussen proefritten bij de MIVB.
Alstom en NTL krijgen het Innovation Label op de Busworld Awards voor hun Aptis.
De Lijn heeft drie mogelijke leveranciers gekozen voor de elektrische bussen voor Gent, Antwerpen en Leuven.