De Leyland fabriek te Ham (nabij Londen) werd in 1931 klaargestoomd om een nieuw passagierschassis – de Cub of K-reeks – te assembleren. Leyland ontwierp voor deze bus ook een nieuwe 4,4 liter benzinemotor. De code voor het chassis werd KP (wat staat voor Kingston Passenger).
De cijfersuffix gaf de asafstand aan: KP2 voor 14ft (4,267 m) en een zitcapaciteit voor 20 personen, KP3 met een asafstand van 15ft 6in (4,724 m) voor 24 passagiers.
De Leyland Cub vond vooral bijval bij kleinere bedrijven, maar er waren enkele uitzonderingen. Eentje hiervan was de bestelling van 74 KPO3 chassis door de London Transport Board in 1935. Deze kregen een koetswerk door Wikipedia: Short BrothersShort Brothers en boden plaats van 20 passagiers. Ze werden op meer landelijke lijnen rondom Londen ingezet.
Tijdlijn: Mack and CubTweeëntwintig van deze Cubs werden in november 1945 aan een Belgische economische missie verkocht en kwamen bij diverse bedrijven in ons land terecht.
De Govaert 28-17 was voor 1945 werkzaam bij London Transport. © J.W. Smith.
Van de Cub werden ongeveer 3000 chassis gebouwd, voor de productie kort na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog stilgelegd werd.
Bekijk de lijst van de tot nu toe gekende Leyland Cubs.
Bronnen: