Mercedes-Benz O 322H (1960-1964)

De O 322H, maar vijf jaar geproduceerd werd, vormt een belangrijke link tussen de O 321H en de O 302. Het model werd ook als een echte kleine stadsbus voorgesteld. Tot dan toe waren stadsbussen meestal aangepaste versies van lijnbussen.

Met een lengte van net onder tien meter en een wielbasis van 5,1 meter was de O 322H compact en zeer wendbaar in het verkeer. Hij werd door een dieselmotor uit de 300-reeks aangedreven. Qua uiterlijk doet de bus sterk aan de O 317 denken.

NMVB 2419 - Oostende Station.

NMVB 2419

De O 322H bracht nog enkele technische vernieuwingen met zich mee. De bus was voorzien van luchtveringen, een systeem dat in 1958 voor het eerst met de O 317 ingevoerd was. Ook werd het werk van de bestuurder makkelijker gemaakt door het inbouwen van de halterem; indertijd een heuse een primeur in de buswereld!

Ondanks zijn technische snufjes zou het model altijd gekneld blijven tussen de succesrijkere O 321H en O 317. De O 322 werd in 1964 opgevolgd door de stadsversie van de O 302.

MIVG 387 - Merelbeke Sstation.

MIVG 387

MatinAuto (indertijd de invoerder van Mercedes-Benz bussen in België) bracht in 1962 tien O 322H in het verkeer. Ze brachten een kleine revolutie teweeg door het feit dat het hier om zelfdragende bussen gaat. Tot dan toe werkten de verschillende bedrijven vooral met de combinatie chassis-opbouw.

Zowel de MIVB als NMVB namen elk twee stuks af (8921-8922 en 2419-2420). De overige zes gingen naar de MIVG, die ze als 382-387 nummerde; hier bleven ze ook het langst - tot 1977 - in dienst.

Lees meer over

Terug naar boven