Op zoek naar de zelfdragende bus

Vanaf het einde van de jaren 1950 kocht de NMVB enkele reeksen zelfdragende bussen. Zoals gewoonlijk was dit om ervaring met diverse types op te doen, zodat een standaardtype gekozen kon worden.

In 1957 werden drie Amerikaanse GMC bussen ingevoerd. Het waren de eerste bussen met een volledige luchtophanging. De kleinere 1747 was van het type TDH 3714, de 1748-1749 van het type TDH 4512. De bussen deden dienst in het noorden van de provincie Antwerpen.

Het GMC TDH 3714 type werd tussen 1953 en 1960 gebouwd. Er rolden zo'n 800 exemplaren van de band. Het biedt plaats aan 37 passagiers (dit is de 37 in 3714). Het 4512 type, gebouwd tussen 1953 en 1959, bood plaats aan 45 zittende passagiers.

De 1749 staat klaar voor een rit richting Nieuwmoer. Antwerpen Rooseveltplaats, mei 1961. © Coll. L. Bollen.

NMVB 1749

De echte voorbereiding op de zelfdragende constructie kwam er in 1960-1961. Drie kleine reeksen met een afwijkende carrosserie werden besteld.

Als eerste kwamen twee Magirus Saturn II bussen in dienst op de lijn Antwerpen-Hoogstraten. Dit type was door Magirus in 1957 als zelfdragende bus ontwikkeld. Door de luchtvering had de Saturn een groot rijcomfort, iets wat Magirus-Deutz geen windeieren zou leggen. In 1959 kwam de Saturn II L op de markt. Dit was de typische streekbus met een lengte van 11,5 meter, uitgerust met een versterkte vooras. De bus had een Deutz motor van 145 pk. De twee Magirus bussen (2256-2257) kwamen in dienst op de lijn Antwerpen-Hoogstraten.

Bus 2256 op de stelplaats Antwerpen Tjalkstraat.

NMVB 2256

Kort daarna nam de groep Brabant twee Saviem SC2 of SC4 in dienst (2258-2259). Het model was een verdere ontwikkeling van de Chausson modellen. Chausson was in 1959 door Saviem overgenomen.

Op het Brusselse Rouppeplein staat de 2259 in april 1963 klaar voor een rit richting Ukkel Observatorium. © Coll. L. Bollen.

NMVB 2259

Mercedes-Benz probeerde in de jaren 1960 ook België te veroveren met haar zelfdragende constructies. In 1961 mocht Matinauto - de Belgische invoerder van het merk - tien O 322 importeren. Twee hiervan kwamen bij de Brusselse stadsvervoerder MIVB terecht en zes bij de MIVG in Gent. De twee overige waren voor de Buurtspoorwegen, die ze in de groep West-Vlaanderen inzette.

Bus 2419 aan het Oostendse station.

NMVB 2419

In diezelfde periode leverde O.M. (Fiat) in samenwerking met Van Hool zijn zelfdragende constructie af. Uiteindelijk besloten de Buurtspoorwegen om met deze constructeurs in zee te gaan.

Andere buitenbeentjes

Bus 1378 was als in 1956 besteld, maar kwam pas in 1961 in dienst. Het gaat om een Brossel A90-chassis waarop een Standaard II koetswerk geplaatst werd door Jonckheere. De bus deed tot 1972 dienst in de groep Brabant.

Tabel 1. Niet standaardbussen in de jaren 1960.
ReeksOnderstelKoetswerkIn dienstGroep
1378 Brossel A90 DAR Jonckheere 1961 OV
1747 GMC TDH3714 GMC 1958 A
1748-1749 GMC THD 4512 GMC 1958 A
2256-2257 Magirus-Deutz
Saturn II LS
Magirus-Deutz 1961 A
2258-2259 Saviem SC Saviem 1961 B
2419-2420 Mercedes-Benz
O 322
Mercedes-Benz 1961 WV
Terug naar boven