NMVB 1506-1533 : Brossel A80 C/DAR / Jonckheere

De 1509-1511 waren met carzitjes en panoramaruiten uitgerust. Ze werden ingezet op de Naamse stadslijn naar de Citadel.

NMVB 1509

Het Brossel A80 C/DAR chassis was het derde type waarop stadsbusjes volgens het Standaard I-concept gebouwd werden. Drie busjes (1509-1511) waren zelfs uitgerust met panoramaruiten en carzitjes. Ze werden vanaf mei 1957 in Namen ingezet, om er in augustus 1966 alweer afgevoerd te worden.

Busjes 1506-1508 werden eerst in Leuven ingezet, maar verkasten nadien naar de groep Luik, waar ze tot 1965-1966 in dienst bleven.

NMVB 1517 - Anderlues stelplaats.

NMVB 1517

De 22 stuks uit de laatste subreeks werden tussen juli en november 1957 verdeeld tussen Brabant, Henegouwen (Doornik) en Luik. Naderhand verhuisden enkele Henegouwse exemplaren naar West- en Oost-Vlaanderen. Gemiddeld bleven de busjes tien jaar in dienst (tot 1965-1967).

De busjes werden niet enkel op stadslijnen ingezet, ze kwamen ook op gewone streeklijnen te rijden.

Bus 1515 werd bewaard, en is nu te zien in het Natalis museum te Luik. Omdat hij na z'n loopbaan in een vrachtwagen omgevormd werd, heeft hij geen interieur meer.

Technische gegevens

  • Aantal: 26
  • In dienst: 1957
  • Carrosserie: Jonckheere (standaard I)
  • Chassis: Brossel A80C DAR
  • Lengte: 9,630 m
  • Breedte: 2,480 m
  • Gewicht: 11.590 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 26/40
  • Motor: Leyland
  • Motortype: O350
  • Vermogen: 102 pk
  • Versnelling: ZF AK 5.33
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

NMVB 1506-1533
 
Terug naar boven