MAN heeft reeds een lange geschiedenis achter zich. In 1841 werd in Nürnberg de Eisengießerei und Maschinenfabrik Klett & Comp opgericht. Deze werd in 1898 hernoemd naar Maschinenfabriek Augsburg-Nürnberg AG (na de overname van de Maschinenfabrik Augsburg) dat in 1908 tot M.A.N. afgekort werd. In 1915 begon MAN, samen met Saurer Omnibussen, ook bussen te bouwen.
MAN Nutzfahrzeuge is de grootse onderneming binnen het MAN-concern. In 2009 verkocht het bedrijf ongeveer 6200 bussen. Deze worden in diverse fabrieken geassembleerd. Premiumbussen in Plauen, stadsbussen in Poznan, Salzitter en Starachowice, reis- en streekbussen in Ankara.
In 2001 werd Neoplan door MAN overgenomen. Het bedrijf ging hierna (tot begin 2008) als Neoman door het leven. Sinds 1 februari 2008 is Neoman volledig opgenomen in MAN Nutzfarhzeuge, wel wordt het merk Neoplan verder gebruikt.
Op het einde van de jaren 1960 presenteerde de VÖV (Vereniging van Duitse openbaarvervoerbedrijven) haar plannen om een standaardbus te bouwen. Naast Mercedes-Benz, Büssing, Magirus-Deutz ging ook MAN dit type bus bouwen. Ze kregen de typebenamingen SL (Standard-Linienbus), SG (Standard-Gelenkbus), SÜ (Standard-Überlandbus) en SD voor Standard-Doppeldeckerbus. MAN zou een van de grootste constructeurs van standaardbussen worden, waarbij vooral de SL 200 een echt succesnummer werd.
In 1971 neemt MAN een andere busbouwer, Büssing over. Het logo van de firma, de leeuw van Brunswijk, waar één van de fabrieken gevestigd was, zal vanaf dan ook op producten van MAN te zien zijn.
In het begin van de jaren 1980 heeft MAN ook een prototype van een dubbelgeledebus gebouwd (de SGG 280), die 225 passagiers kon vervoeren.