Hansea neemt nog dit jaar dertig e-bussen in dienst. De bestelling is verdeeld tussen VDL Bus & Coach en MAN.
Net zoals dit in 2008 gebeurde met de laatste Van Hool A120/50, hernummert de TEC Luik-Verviers nu ook zijn laatste Van Hool A330.
De Lijn heeft een nieuwe aankoopprocedure opgestart om tot 1250 emissievrije bussen te kunnen bestellen van verschillende types met een lengte van ongeveer 8,5 tot 24 meter. Met deze beslissing brengt De Lijn naast standaardbussen ook andere bustypes in beeld bij de vergroening van de busvloot. Zo kan De Lijn de meest vervuilende dieselbussen vervangen door emissievrije bussen. Deze procedure loopt parallel met de raamovereenkomst voor maximum 350 standaard e-bussen die verleden jaar gegund werd.
Gent is de derde Vlaamse stad die kennis maakt met volledig emissievrije en stille bussen van De Lijn. Vanaf 1 maart rijden drie e-bussen op de stadslijn 6. Dit project is een belangrijke tussenstap in de volledige vergroening van de ruim 2200 bussen tellende vloot en bijhorende infrastructuur: voor het eerst maakt De Lijn gebruik van stille en emissievrije bussen die uitsluitend op hun stelplaats geladen zullen worden met groene stroom.
Op moment van schrijven zijn alle - behalve één - voorziene mutaties tussen Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen gebeurd. Bekijk de reekslijst voor meer informatie. In februari kwamen de 5480, 5481 en 5483 over. Enkel de 5482 zou nu nog de oversteek moeten maken. In de stelplaatsen van Hofstade en Sint-Lievens-Houtem vervangen deze bussen de reeks Van Hool A330 (4224-4243).
Als eerste slachtoffer van de komst van de nieuwe gelede bussen uit de reeks 2631-2820 verliet bus 4405 eind augustus 2021 het park. Intussen hebben een kleine 20 stuks van de stelplaatsen van Leuven en Tielt-Winge hetzelfde lot ondergaan. Het is nog steeds de bedoeling dat de 4449-4450 de oversteek richting West-Vlaanderen maken. Momenteel rijden deze nog vanuit de stelplaats van Leuven Noord.
Begin maart zijn op een tiental exemplaren na alle honderd stuks van deze reeks in Vlaams-Brabant in dienst genomen. Intussen zijn een aantal eerder geleverde bussen naar hun uiteindelijke stelplaats verhuisd. De verdeling in Vlaams-Brabant verloopt als volgt:
• Grimbergen en Asse: 2651-2684
• Leuven: 2685-2712
• Tielt-Winge: 2713-2741
• Overijse: 2742-2746
• Vilvoorde: 2747-2750
De volgende zeventig stuks (2751-2820) zullen verdeeld worden tussen Antwerpen (60) en Oost-Vlaanderen (10).
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, De Lijn en de Federatie van Belgische Autocar- en Autobusondernemers (FBAA) hebben concrete afspraken gemaakt om de vergroening van de busvloot bij de exploitanten de volgende drie jaar te stimuleren. Begin 2021 stelde De Lijn een concreet plan voor in het Vlaams Parlement (commissie Mobiliteit en Openbare Werken). Dit plan steunt op 3 pijlers, waaronder de vergroening van de busvloot bij de exploitanten van De Lijn. Minister Lydia Peeters, De Lijn en de FBAA hebben nu een akkoord bereikt over de financieringssteun voor emissievrije bussen en werken zo samen aan de CO2-reductie en aan gezondere lucht.
In mei bevinden zich vier voormalige Brugse newA308 in Ieper: 4258, 4265, 4269 en 4272. Deze worden in mei vervoegd door de 4271. De 4272 verdwijnt er in die maand; de 4269 wordt in oktober afgevoerd. De 4265 verkast in die maand ook naar Gentbrugge waar hij al 'n tijdje op de reserveparking staat, samen met de 8372 (ex 4268). Enkel de 8371 (ex 4252) wordt nog gebruikt voor de personeelspendel.
Ondertussen wordt in Mechelen in oktober de 4251 afgevoerd, gevolgd door de 4244 (januari 2022) en 4250 (februari). Daar rijden nu enkel nog de 4246-4247 rond.
Vanuit Destelbergen gaan in september 2021 de 4553-4554, 4556-4557, 4562 ook richting Sint-Niklaas. Enkel de 4554, 4559, 4561 en 4563 blijven over in de regio Destelbergen.
Tot slot maken in oktober nog de 4524, 4526 en 4531 vanuit Brabant de oversteek naar West-Vlaanderen. Ondertussen worden in Brabant een deel van de overblijvers afgevoerd. De 4587 in Leuven en 4535 en 4542 in Overijse worden eind december 2021, begin januari 2022 uit dienst gehaald. Begin 2022 blijven er in Brabant nog twee stuks over in de stelplaats van Tielt-Winge: 4525 en 4527.